Pages

Thursday, September 26, 2013

Hösttankar


Höstkylan
Den tränger in i märgen. Huden är kall. Huden är blöt av smält is
Förgäves försöker jag värma mina kalla fingrar på elementet
Kanske värmen tinar upp den där kalla saken i mitt bröst?





Höstmörkret
Den släcker världen
Kvällarna blir längre
Och när det är kväll ska man sova
"Bara blunda ögonen så somnar du snart"
Jag blundar. Blundar lite till. Och lite till
Nej, det går inte
Blundar jag fel? 
När det är kväll ska man ju sova




Höstljuset
Det bildas soltårar i ögonen
Det bildas bittra tårar
Och trots ljuset och förmiddagssolen så darrar kroppen
Av kyla och någonting annat
"Du är så vacker, gumman" 
Va? 
Ler stelt
Skrattar lite
Byter samtalsämne
Fyller lungorna med cancerrök
Fimpar
Och tittar in i väggen




- Vi kanske åker till Grekland i jul
- Åh! Jag vill upp till bergen. Till mormors stuga
Mormor
Jag vet att du är här
Jag hör dig. Du prasslar och har dig. Ja, jag ska städa. 
Men jag vill inte städa bort mormor-lukten
Vill inte råka städa bort dig
Jag tror jag känner din genomskinliga hand smeka min kind när jag ska sova
Försöker vyssja mig till sömns
Följ med till Grekland, mormor
Jag måste få sova där också


my pictures ©

14 comments: